fbpx

Politički marketing u doba kampanje za parlamentarne izbore

kampanje

Upravo se približavamo kraju kampanje za parlamentarne izbore u Hrvatskoj, koja će u većoj ili manjoj mjeri kreirati naše živote u iduće četiri godine. Kao i većini kampanja, i u ovoj sudjeluje veliki broj aktera te je medijski prostor zagušen mnoštvom informacija iz kojih nije jednostavno razaznati što je istina, što spin, a što jednostavno laž. Da bismo znali zašto je tome tako, pogledajmo najprije na čemu se kampanje u političkoj areni uopće temelje i koje su im glavne sastojnice.

Politički marketing


Kampanje u izbornim utakmicama vrhunac su odnosno najintenzivnije razdoblje političke komunikacije koja se odvija na relaciji politika – mediji – javnost. A politička komunikacija dio je političkoga marketinga, koji za cilj ima pospješiti prihvatljivost pojedine političke stranke, osobe ili programa određenom biračkom tijelu. Točnije, približiti ga što većem broju birača te učiniti uočljivim i drugačijim u odnosu na protivnike. Same kampanje nisu od presudne važnosti za ukupan rezultat pojedine političke opcije, ali mogu pospješiti rezultat, odnosno maksimizirati anketni potencijal. Drugim riječima, kreće li se rejting neke opcije oko 3 do 5 posto, kampanja ga neće uspjeti dignuti na 15 posto, ali će, ako je uspješna, uspjeti pomoći da budete na gornjoj granici vašega rejtinga.
Kao i na svakom tržištu, i na tržištu politike prodaje se određeni proizvod, odnosno rješenje. Pod političkim tržištem smatramo javnost odnosno građane koji glasaju, a proizvod koji je prodaje jesu imidž ljudi i stranaka i njihovi programi.
Politički marketing nije ograničen samo na razdoblje kampanja jer političke opcije komuniciraju s javnošću odnosno medijima čitavo vrijeme, ali u kampanjama je ta komunikacija najintenzivnija i samim time najvidljivija. Kao i kod svake kampanje, i politička kampanja ima određene faze, odnosno elemente od kojih sa sastoji.

Istraživanje tržišta

Da bi se na političkom tržištu postigli politički ciljevi mora biti izrađen, i primijenjen, marketinški plan te potaknuta odgovarajuća kampanja. Kampanja je svaki planirani, koordinirani program postizanja određenih, prethodno postavljenih, rezultata. Stoga je prvi korak, prije samog početka kampanje, važno istražiti tržište. Istraživanje se uglavnom sastoji od ankete kojom se istražuje javno mnijenje da bi se dobile korisne informacije o biračima kojima se obraćate. Tako se u anketi propituju stavovi ciljanih publika o određenim problemima i temama, kao i stavovi o određenom političaru ili stranci. Cilj ovakvih ispitivanja je postići što veću točnost i vjerodostojnost jer njegovi rezultati nude empirijsku podlogu da se vlastita pozicija prilagodi javnosti u cilju stvaranja percepcije da je baš ono što ta stranka nudi rješenje problema birača. Isto tako, pored anketa javnog mnijenja, u političkim kampanja nerijetko se koriste i tzv. fokus grupe, koje se sastoje od manjeg broja ispitanika, ali koji su jasno odabrani prema određenim parametrima i intervjui s njima traju znatno dulje. Kada smo odredili ciljeve i ciljne javnosti, odnosno skupine kojima se obraćamo (jer niti jedna stranka se ne obraća apsolutno svim skupinama u društvu), određujemo strategiju, čiju osnovu čine definiranje cilja, imidža kandidata i kreiranje poruka. Iz strategija razvijamo taktike koje ćemo koristiti u kampanji, i kada je sve to posloženo (uključujući i odluku o komunikacijskim alatima) kreće se u kreiranje vremenskog rasporeda aktivnosti u kampanji, za što je potrebno imati proračun te ljudske i tehničke resurse.

Pretkampanje za izbore


Valja istaknuti kako svakoj kampanji prethodi predkampanja, koja traje ovisno o tome kada je završio prethodni izborni ciklus. Većina analitičara i politoloških istraživača smatra da predkampanje za iduće izbore kreću već nakon objave rezultata izbora. Današnje političko tržište također karakterizira veća personalizacija politike te sve manja uključenost građana u političke procese koji uglavnom postaju pasivni promatrači. Uzroci toga različiti su sociološki, društveni i ekonomski faktori, a pogoduje im nagli razvoj medijske tehnologije i komercijalizacija medijskog. Valja reći i kako je uspjeh na izborima kombinacija više faktora, a ponekad (odnosno čak i najčešće) ne ovisi o sadržajnosti ili kvaliteti stranke ili kandidata već o političkom trenutku te društvenom kontekstu u kojem se izbori odvijaju.

Više o širenju lažnih vijesti pročitajte na poveznici.

Više informacija o političkom marketingu pročitajte na sljedećeoj poveznici.

 

Odgovori